Görme engelli dağcı, 'finale' tırmanıyor

Necdet Turhan, 2002'de başladığı "5 Kıta 5 Maraton 5 Zirve" projesinin finalini, Avustralya'nın en yüksek noktası olan Kosciuszko'ya zirve tırmanışı ile yapacak

Haber; AA
Sporx'e ücretsiz abone ol,ilk bilen sen ol!
Görme engelli dağcı, 'finale' tırmanıyor
Klavye okları ile sonraki ya da önceki habere geçebilirsiniz.
25 Şubat 2017 13:13
Görme engelli sporcu Necdet Turhan, 2002'de başlattığı "5 Kıta 5 Maraton 5 Zirve" projesinin finalini, Avustralya'nın en yüksek noktası olan Kosciuszko'ya zirve tırmanışı ile yapacak.

Projenin maraton etaplarında, maratonun yapıldığı bölgelerdeki farklı atletlerden destek alarak koşan Turhan'a, tüm tırmanış etaplarında liderlik eden Nevzat Öntaş, AA muhabirine açıklamada bulundu.

Turhan ile birlikte 4 farklı kıtada 4 zirve yapan Öntaş, "Uzun bir yolculuğun sonuna geldik. Bundan sonraki hedefimiz anılarımızı kitaplaştırmak." dedi.

Necdet Turhan ile antrenörlük yaptığı ODTÜ Dağcılık Kulübü'nde tanıştıklarını anlatan Öntaş, "Necdet ODTÜ Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi'nden mezunu ancak mezun olduktan sonra görme engelli olduğu için kimse iş vermedi. Bursa'da bir iş buldu ama devamı olmadı. O boşluk döneminde, kendisi gibi görme engellilerin sorunlarına dikkat çekmek için bu projeyi kurgulamış. Proje için benden yardım istedi. Ben de 'hiç maraton koşmadım ama dağlarda her türlü yardımı yaparım' dedim. Serüvenimiz böylece başladı." diye konuştu.

- "Kol kola olmadı, odun parçası denedik"

İlk sponsorları olan Bursa Nilüfer Belediyesi'nin proje boyunca çok destek olduğunu dile getiren Öntaş, "Biz ODTÜ'de dağcılık yaparken tanıştık. Hem antrenörüm hem de resim öğretmeniyim. 1977'den beri tırmanıyorum. Necdet olmasa o dağlara gitmezdim, onun sayesinde ben de o dağları görmüş oldum. Nilüfer Belediyesi'nin yanında ODTÜ Dağcılık Kulübü'nden, çevremizde eşimiz dostumuzdan, öğrencilerimden destek aldık. Bir dönem gazeteci Ayşe Arman da sponsor oldu." ifadelerini kullandı.

Maratonda ilk zamanlarda kol kola koşmayı denediklerini kaydeden Öntaş, şöyle devam etti:

"Kol kola olmadı, odun parçası denedik. Yine olmadı. En son aklımıza ip geldi. İple koşmamız rahatladı. Tırmanışlarda ise çantamdan tutuyordu. Bir gün kampta beklerken bir arkadaşla yürüyüşe çıkmışlar. Arkadaşın ayak sesleri Necdet'in dikkatini çekmiş. Arkadaşı tekrar yürütmüş ve sonra 'beni bırak, öyle yürü' demiş. Sesi takip ederek koşabileceğini anlayınca çan kullanmaya başladık."

Yurt dışında da pek görme engelli dağcı bulunmadığını ve buna özel bir ekipmana hiç rastlamadıklarını belirten Öntaş, "Bir tırmanışta, İspanyolları gördük. Onlar, 2 kişi önde, 2 kişi arkada olmak üzere engelli sporcuyu ortalarına almışlardı." dedi.

- "İkimizin güvenliği de bana bağlı"

Bugüne kadar hayati bir tehlike ile karşılaşmadıklarını, riskli bölgeleri birbirlerine bağlı olarak geçtiklerini vurgulayan Öntaş, şöyle konuştu:

"Ağrı en zorlandığımız dağ oldu. Kilimanjaro'da da iki etap zorladı, kaya tırmanışı yapmak zorunda kaldık. Birbirimizi çok iyi tanıyoruz ve güveniyoruz. Yeni yürümeye başlayan bir çocuğunuz olduğunu düşünün. Necdet ile dağa gitmek böyle bir şey. Her adımını takip etmek zorundayım, yanlış bir komut onu riskli bir duruma sokabilir. İkimizin güvenliği de bana bağlı."

Necdet Turhan'ın, sonunda Bursa Nilüfer Belediyesi'nde işe girdiğini ve belediyede bir engelliler birimi kurulduğunu anlatan Öntaş, "Necdet bu projeye, görme engeli yüzünden işe alınmadığı için başladı. Necdet işe girdi ama yine de istediğimiz kadar geniş bir etki yaratamadık. Tüm engellilere faydamız dokunsun istedik. Türkiye'de tepkiler geçici oluyor. Sorunlar iki gün sonra unutuluyor. Bütçe yetersizliği sürekli önümüze çıkıyor." değerlendirmesinde bulundu.

Projenin son etabı olan Kosciuszko Zirve Tırmanışı için ABD'de Türk vatandaşların kurduğu bir dernekten yardım aldıklarını kaydeden Öntaş, "Eğitime katkı sağlamak amacıyla kurulan bir dernek. Son etabı onlar karşılayacak. ABD'de duyurusu yapıldı, bağış toplandı. O parayla ODTÜ'de 5 öğrenciye öğrenim bursu verilecek. Bazı kitap projeleri var. Bahçeşehir Okulları da maddi yardımda bulundu." yorumunu yaptı.

Son etabın ardından yeni bir tırmanış projesi yapmayı düşünmediklerini belirten Öntaş, "Avustralya dönüşünde, proje boyunca yaşadıklarımızı kitaplaştırmayı hedefliyoruz. Yapabilir miyiz bilmiyorum ama yaşadıklarımızın örnek olmasını istiyoruz." diyerek sözlerini tamamladı.

- Projenin etapları

Turhan, 2002 yılında, Türkiye Görme Engelliler Spor Federasyonu tarafından ABD'ye gönderilerek yurt dışına gönderilen ilk atlet oldu. New York Maratonu'nda koşan ve ABD dönüşü "5 Kıta 5 Maraton 5 Zirve" projesini oluşturan Turhan, projenin 2. maratonu için Yunanistan'a gitti. Dünyanın en zorlu maraton etaplarından birine sahip olan Atina Klasik Maratonu'nu 2004'te koşan Turhan, 2005'te Japonya'nın Tsuchiura kentinde organize edilen Kasumigaura Körler Maratonu, 2006'da Avustralya'da Sidney Maratonu ve 2007'de ise Mısır-Luxor Maratonu'nu tamamladı.

Projenin dağlar kategorisinde, ilk olarak 2002'de Asya Kıtası'nda Ağrı Dağı'nda zirve yapan sporcu, 2008 yılında Afrika'daki Kilimanjaro Dağı'na tırmandı. 2010'da Avrupa Kıtası'nda Alp Dağları'nın en yüksek noktası Mont Blanc'ta zirveye çıkan Turhan, 2015'te ise ABD Colorado'daki Rocky Dağı'na tırmanış gerçekleştirdi.

Turhan, antrenörü Öntaş ile birlikte projenin son etabını tamamlamak için 27 Şubat Pazartesi günü Sidney'e uçacak ikili, 12 Mart'a kadar Avustralya'da kalacak.